Hulpbronnengebruik transportsector
- Laatste update
-
- Volgende update
-
Najaar 2022
Op deze pagina
Beperkte efficiëntiewinst in Vlaamse transportsector
Deze grafiek vergelijkt de evolutie van het goederen- en personenvervoer in Vlaanderen met de uitstoot van broeikasgasemissies en het energiegebruik door deze sector.
Zowel de uitstoot van de broeikasgasemissies en het energiegebruik van de transportsector bleven relatief constant overheen de periode 2005-2019. Dit terwijl het aantal voertuigkilometers op de Vlaamse wegen en het aantal tonkilometers goederenvervoer toenamen overheen. We kunnen dus wel spreken van een zekere efficiëntiewinst in de transportsector. Deze is echter vrij beperkt. De verhoogde brandstofefficiëntie en het gebruik van milieuvriendelijke vervoersmodi voor personenvervoer volstonden niet om de toename van het goederen- en personenvervoer te compenseren.
Het beeld van deze evolutie is vertekend omdat de gebruikte methode tussen 2005 en 2016 een paar wijzigingen onderging. Ook voor een deel van de gegevens is de data onvolledig vanaf 2016.
Aanvullende informatie
Achtergrondinformatie over de emissies of verbruiken zijn te vinden bij de specifieke productiviteitsindicatoren per thema. Voor materialen-, water- en ruimtegebruik zijn geen gegevens op het niveau van de transportsector beschikbaar. Ook is er geen data beschikbaar omtrent de Bruto Toegevoegde Waarde van de transportsector. Er wordt daarom gekozen voor een vergelijking met de indicatoren evolutie van voertuigkilometers, evolutie van tonkilometers goederenvervoer en de evolutie van tonkilometers personenvervoer. De indicator evolutie van voertuigkilometers omvat alle voertuigkilometers op Vlaamse wegen door motorrijwielen, autobussen- en cars, vrachtwagens, bestelwagens en personenwagens.
De evolutie van goederenvervoer is gebaseerd op het aantal tonkilometers vervoerd met vrachtwagens, de trein of via de binnenvaart. De evolutie van het personenvervoer is gebaseerd op het aantal personenkilometers gereden met diverse vervoersmodi zoals een personenwagen, een moto, de bus en de trein. Door een onvolledige update van sommige onderdelen van de gegevens voor goederenvervoer en personenvervoer werden hier enkel de gegevens tot 2016 meegenomen. Vergelijking tussen verschillende jaren is voor deze gegevens ook niet evident door wijzigingen in de gegevensverzameling overheen de jaren. Zo zijn onder andere de gegevens omtrent voertuigkilometers van voor en na 2013 moeilijk te vergelijken. De gegevens sinds 2013 zijn verzameld aan de hand van het propagatiemodel PROMOVIA die zijn data baseert op verkeerstellingen en provinciale verkeersmodellen. Voor 2013 werden andere methodes gebruikt. Meer info zie Statistiek Vlaanderen - Metadata Voertuigkilometers.
Brondata
VMM – Broeikasgasemissies per sector
VEKA – De Vlaamse Energiebalans
VMM – Evolutie voertuigkilometers op Vlaamse wegen
Statistiek Vlaanderen – Tonkilometers binnenvaart
Statistiek Vlaanderen – Tonkilometers spoorwegen
Statistiek Vlaanderen – Tonkilometers vrachtwagens
MIRA – Tonkilometers van goederenvervoer
Statistiek Vlaanderen – Personenkilometers trein
Statistiek Vlaanderen – Personenkilometers autobussen
- Laatste update
-
- Volgende update
-
Najaar 2022